Ορολογία


Αγγλικά Ελληνικά Περιγραφή
AlgorithmΑλγόριθμοςΜια σειρά βημάτων για την επίλυση ενός προβλήματος ή την επίτευξη ενός στόχου.
VariableΜεταβλητήΈνα σύμβολο ή ένα όνομα που αντιπροσωπεύει μια τιμή που μπορεί να αλλάξει κατά την εκτέλεση του προγράμματος.
FunctionΣυνάρτησηΈνα σύνολο εντολών που εκτελεί μια συγκεκριμένη εργασία και μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί.
LoopΒρόχοςΜια δομή ελέγχου που επιτρέπει την επαναλαμβανόμενη εκτέλεση μιας σειράς εντολών.
ArrayΠίνακαςΜια δομή δεδομένων που αποθηκεύει μια συλλογή στοιχείων του ίδιου τύπου.
ClassΚλάσηΜια περιγραφή ενός αντικειμένου που ορίζει τις ιδιότητες και τις μεθόδους του.
ObjectΑντικείμενοΜια συγκεκριμένη παρουσία μιας κλάσης που περιλαμβάνει δεδομένα και συμπεριφορές.
InheritanceΚληρονομικότηταΗ διαδικασία μέσω της οποίας μια κλάση κληρονομεί χαρακτηριστικά και μεθόδους από άλλη κλάση.
NullΜηδενικόΜια ειδική τιμή που υποδεικνύει ότι μια μεταβλητή δεν έχει κάποια τιμή ή δείκτη.
BooleanΛογικός ΤύποςΈνας τύπος δεδομένων που έχει δύο πιθανές τιμές: αληθές (True) ή ψευδές (False).
StringΧαρακτηριστική ΑκολουθίαΜια ακολουθία χαρακτήρων που αντιπροσωπεύει κείμενο.
IntegerΑκέραιος ΑριθμόςΈνας τύπος δεδομένων που αντιπροσωπεύει έναν ακέραιο αριθμό, χωρίς δεκαδικά ψηφία.
FloatΔεκαδικός ΑριθμόςΈνας τύπος δεδομένων που αντιπροσωπεύει έναν αριθμό με δεκαδικά ψηφία.
DoubleΔιπλή ΑκρίβειαΈνας τύπος δεδομένων που αντιπροσωπεύει έναν αριθμό με δεκαδικά ψηφία και μεγαλύτερη ακρίβεια από το float.
ExceptionΕξαίρεσηΜια συνθήκη σφάλματος που συμβαίνει κατά την εκτέλεση του προγράμματος και μπορεί να διαχειριστεί.
PolymorphismΠολυμορφισμόςΗ ικανότητα ενός αντικειμένου να λαμβάνει πολλές μορφές, συνήθως μέσω της κληρονομικότητας.
OperatorΤελεστήςΈνα σύμβολο που καθορίζει μια πράξη που θα εκτελεστεί σε τιμές.
OperandΟπεράντοΗ τιμή ή οι τιμές πάνω στις οποίες εφαρμόζεται ένας τελεστής.
ConstructorΚατασκευαστήςΜια ειδική μέθοδος που καλείται κατά τη δημιουργία ενός αντικειμένου για να το αρχικοποιήσει.
PointerΔείκτηςΜια μεταβλητή που αποθηκεύει τη διεύθυνση μνήμης ενός άλλου αντικειμένου.
DestructorΚαταστροφέαςΜια ειδική μέθοδος που καλείται κατά την καταστροφή ενός αντικειμένου για να εκτελέσει καθαρισμό.
ModuleΜονάδαΜια μονάδα κώδικα που μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί σε διάφορα μέρη ενός προγράμματος.
PackageΠακέτοΜια συλλογή από συναφείς μονάδες ή βιβλιοθήκες που διανέμονται και εγκαθίστανται μαζί.
NamespaceΧώρος ΟνομάτωνΈνα σύστημα που οργανώνει και αποτρέπει τη σύγκρουση ονομάτων σε ένα πρόγραμμα.
ImportΕισαγωγήΗ πράξη της συμπερίληψης μιας μονάδας ή βιβλιοθήκης σε ένα πρόγραμμα για χρήση.
ExportΕξαγωγήΗ πράξη της διάθεσης μιας μονάδας ή συνάρτησης για χρήση από άλλες μονάδες ή προγράμματα.
EncapsulationΕνθυλάκωσηΗ πρακτική της απόκρυψης των εσωτερικών λεπτομερειών ενός αντικειμένου και της προστασίας των δεδομένων του από άμεση πρόσβαση.
AbstractionΑφαίρεσηΗ διαδικασία απόκρυψης της πολυπλοκότητας ενός συστήματος παρουσιάζοντας μόνο τις ουσιώδεις πληροφορίες.
MethodΜέθοδοςΜια συνάρτηση που είναι συνδεδεμένη με ένα αντικείμενο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εκτελέσει μια συγκεκριμένη εργασία.
InterfaceΔιεπαφήΈνα σύμβολο ή ένα όνομα που ορίζει ένα σύνολο μεθόδων που μια κλάση πρέπει να υλοποιήσει.
FrameworkΠλαίσιο ΕργασίαςΈνα σύνολο εργαλείων και βιβλιοθηκών που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη εφαρμογών.
LibraryΒιβλιοθήκηΜια συλλογή συναρτήσεων ή μεθόδων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από ένα πρόγραμμα.
ThreadΝήμαΗ μικρότερη μονάδα εκτέλεσης σε ένα πρόγραμμα, που επιτρέπει πολλαπλές ενέργειες να εκτελούνται ταυτόχρονα.
If StatementΕντολή IfΜια δομή ελέγχου που εκτελεί έναν κώδικα μόνο αν μια συνθήκη είναι αληθής.
Else StatementΕντολή ElseΜια δομή ελέγχου που εκτελεί έναν κώδικα όταν η συνθήκη σε μια εντολή If είναι ψευδής.
Switch StatementΕντολή SwitchΜια δομή ελέγχου που επιλέγει ποια εντολή να εκτελέσει με βάση την τιμή μιας μεταβλητής.
For LoopΒρόχος ForΈνας βρόχος που επαναλαμβάνει έναν κώδικα για έναν καθορισμένο αριθμό φορών.
While LoopΒρόχος WhileΈνας βρόχος που επαναλαμβάνει έναν κώδικα όσο μια συνθήκη είναι αληθής.
Do-While LoopΒρόχος Do-WhileΈνας βρόχος που εκτελεί τουλάχιστον μια φορά τον κώδικα πριν ελέγξει τη συνθήκη.
Break StatementΕντολή BreakΜια εντολή που διακόπτει την εκτέλεση ενός βρόχου.
ConstantΣταθεράΜια τιμή που δεν αλλάζει κατά την εκτέλεση του προγράμματος.
Continue StatementΕντολή ContinueΜια εντολή που παρακάμπτει την υπόλοιπη εκτέλεση ενός βρόχου και συνεχίζει με την επόμενη επανάληψη.
ExpressionΈκφρασηΈνας συνδυασμός μεταβλητών, τελεστών και τιμών που αξιολογείται σε μια τιμή.
Return StatementΕντολή ReturnΜια εντολή που τερματίζει μια συνάρτηση και επιστρέφει μια τιμή στον καλούντα.
ParameterΠαράμετροςΜια τιμή που δίνεται σε μια συνάρτηση ως είσοδος για να εκτελέσει την εργασία της.
StatementΔήλωσηΜια εντολή που εκτελεί μια ενέργεια, όπως ανάθεση τιμής ή εκτέλεση συνάρτησης.
ConditionΣυνθήκηΜια έκφραση που αξιολογείται ως αληθής ή ψευδής και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της ροής του προγράμματος.
ArgumentΌρισμαΗ πραγματική τιμή που περνά σε μια συνάρτηση όταν καλείται.
Global VariableΚαθολική ΜεταβλητήΜια μεταβλητή που είναι προσβάσιμη από οποιοδήποτε μέρος του προγράμματος.
Local VariableΤοπική ΜεταβλητήΜια μεταβλητή που είναι διαθέσιμη μόνο μέσα στη συνάρτηση ή το μπλοκ κώδικα όπου ορίζεται.
Unit TestΔοκιμή ΜονάδαςΜια δοκιμή που ελέγχει τη λειτουργία μιας συγκεκριμένης μονάδας κώδικα ανεξάρτητα από το υπόλοιπο σύστημα.
Integration TestΔοκιμή ΕνσωμάτωσηςΜια δοκιμή που ελέγχει πώς συνεργάζονται διαφορετικές μονάδες κώδικα όταν συνδυάζονται.
Regression TestΔοκιμή ΠαλινδρόμησηςΜια δοκιμή που επιβεβαιώνει ότι οι νέες αλλαγές στον κώδικα δεν έχουν προκαλέσει σφάλματα σε λειτουργικότητα που δούλευε προηγουμένως.
Version ControlΈλεγχος ΕκδόσεωνΈνα σύστημα που καταγράφει τις αλλαγές στον κώδικα και επιτρέπει την επιστροφή σε προηγούμενες εκδόσεις.
DebuggingΕντοπισμός ΣφαλμάτωνΗ διαδικασία εύρεσης και διόρθωσης σφαλμάτων σε ένα πρόγραμμα.
BreakpointΣημείο ΔιακοπήςΈνα σημείο στον κώδικα όπου η εκτέλεση σταματά προσωρινά για να επιτραπεί η ανάλυση των μεταβλητών και της ροής του προγράμματος.
LambdaΛάμδαΜια ανώνυμη συνάρτηση που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σύντομος τρόπος για τη γραφή απλών συναρτήσεων.
Control StructureΔομή ελέγχουΔομές που κατευθύνουν τη ροή εκτέλεσης του προγράμματος.
ConcurrencyΠαράλληλη ΕκτέλεσηΗ ικανότητα ενός συστήματος να εκτελεί πολλαπλές ενέργειες ταυτόχρονα.
AsynchronousΑσύγχρονοΗ εκτέλεση ενέργειας σε διαφορετικό χρόνο από τον χρόνο κλήσης της, επιτρέποντας στο πρόγραμμα να συνεχίσει να λειτουργεί.
BranchΚλάδοςΜια παράλληλη γραμμή ανάπτυξης σε ένα αποθετήριο ελέγχου εκδόσεων, που επιτρέπει την εργασία σε διαφορετικά χαρακτηριστικά ανεξάρτητα.
CommitΔέσμευσηΗ πράξη της αποθήκευσης μιας στιγμής του κώδικα σε ένα αποθετήριο ελέγχου εκδόσεων.
RepositoryΑποθετήριοΈνας αποθηκευτικός χώρος όπου αποθηκεύεται ο κώδικας και το ιστορικό εκδόσεων ενός προγράμματος.
Dependency InjectionΕισαγωγή ΕξαρτήσεωνΜια τεχνική όπου οι εξαρτήσεις ενός αντικειμένου παρέχονται από εξωτερικό περιβάλλον αντί να δημιουργούνται εσωτερικά.
ScopeΠεδίοΗ περιοχή του προγράμματος στην οποία μια μεταβλητή ή συνάρτηση είναι διαθέσιμη για χρήση.
ParsingΑνάλυσηΗ διαδικασία διάσπασης μιας ακολουθίας δεδομένων σε πιο μικρές, ευκολότερα διαχειριζόμενες μονάδες.
CallbackΣυνάρτηση ΑνάκλησηςΜια συνάρτηση που καλείται ως αποτέλεσμα μιας ενέργειας ή συμβάντος.
ClosureΚλείσιμοΜια συνάρτηση που θυμάται το περιβάλλον στο οποίο δημιουργήθηκε, ακόμη και όταν εκτελείται εκτός αυτού του περιβάλλοντος.
RecursionΑναδρομήΜια τεχνική όπου μια συνάρτηση καλεί τον εαυτό της για να επιλύσει ένα πρόβλημα.
IterationΕπανάληψηΗ διαδικασία επανάληψης μιας σειράς εντολών έως ότου επιτευχθεί ένας στόχος ή ολοκληρωθεί μια εργασία.
CompilationΜεταγλώττισηΗ διαδικασία μετατροπής του πηγαίου κώδικα σε εκτελέσιμο κώδικα.
InterpreterΔιερμηνέαςΈνα πρόγραμμα που εκτελεί κώδικα γραμμή-γραμμή αντί να τον μεταγλωττίζει ολόκληρο σε εκτελέσιμο κώδικα.
ReleaseΈκδοσηΗ διαδικασία δημοσίευσης νέας λειτουργικότητας ή διορθώσεων σφαλμάτων σε ένα πρόγραμμα για χρήση από τους χρήστες.
MergeΣυγχώνευσηΗ πράξη της ενοποίησης των αλλαγών από διαφορετικούς κλάδους σε ένα αποθετήριο ελέγχου εκδόσεων.
Memory LeakΔιαρροή ΜνήμηςΈνα σφάλμα κατά το οποίο ένα πρόγραμμα δεν απελευθερώνει τη μνήμη που δεν χρησιμοποιεί πλέον.
Garbage CollectionΕκκαθάριση ΜνήμηςΗ αυτόματη διαδικασία διαχείρισης της μνήμης σε ένα πρόγραμμα, αφαιρώντας αχρησιμοποίητα αντικείμενα.
Shell ScriptΣενάριο ΚέλυφουςΤο σενάριο κέλυφους είναι ένα αρχείο που περιέχει μια σειρά εντολών που εκτελούνται από το κέλυφος.
Big DataΜεγάλα ΔεδομέναΣύνολα δεδομένων που είναι τόσο μεγάλα και σύνθετα που απαιτούν ειδικά εργαλεία και τεχνικές για την ανάλυση τους.
ApplicationΕφαρμογήΈνα λογισμικό πρόγραμμα που εκτελεί συγκεκριμένες λειτουργίες για τον χρήστη, όπως επεξεργασία κειμένου ή πλοήγηση στο διαδίκτυο.
DatabaseΒάση ΔεδομένωνΜια οργανωμένη συλλογή δεδομένων που μπορεί να ανακτηθεί, διαχειριστεί και ενημερωθεί με χρήση ειδικών εργαλείων.
FirmwareΛογισμικό ΣυσκευήςΤο λογισμικό που είναι ενσωματωμένο σε hardware για να παρέχει τις βασικές λειτουργίες του.
ChatbotΡομπότ ΣυνομιλίαςΈνα λογισμικό που χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη για να συνομιλεί με χρήστες μέσω κειμένου ή φωνής.
Data AnalyticsΑνάλυση ΔεδομένωνΗ διαδικασία της εξερεύνησης και της ανάλυσης δεδομένων για την εξαγωγή χρήσιμων πληροφοριών και τη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων.
Open SourceΑνοιχτού ΚώδικαΛογισμικό του οποίου ο πηγαίος κώδικας είναι διαθέσιμος για δημόσια χρήση, τροποποίηση και διανομή.
Low-Code DevelopmentΑνάπτυξη Χαμηλού ΚώδικαΜια μέθοδος ανάπτυξης λογισμικού που απαιτεί ελάχιστο προγραμματισμό, χρησιμοποιώντας οπτικά εργαλεία και προ-κατασκευασμένα στοιχεία.